Over vijf jaar doet de consument 22% van de boodschappen online. Ook de dagelijkse boodschappen worden steeds vaker via internet besteld. Maar gelukkig blijven consumenten ook de fysieke winkel bezoeken.

Hoe shopt de Nederlandse consument over 5 jaar? Ieder jaar co-creëert ShoppingTomorrow samen met GfK een consumentenonderzoek over online shopgedrag, dat wordt uitgevoerd onder 5.000 consumenten. Uit het verschenen onderzoek kan gelukkig worden geconstateerd dat consumenten de komende jaren ook in fysieke winkels blijven komen. Het aantal aankopen dat online (en met name via mobiel) wordt gedaan, is over de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Feiten uit het onderzoek
  • De winkel is voor 58% van de consumenten de beste plek om informatie in te winnen of advies te krijgen voor een voorgenomen aankoop;
  • Voor meer dan de helft van de ondervraagden geldt, dat met name informatie over de elektronische producten online wordt opgezocht, maar de uiteindelijke koop wordt toch in een fysieke winkel gedaan;
  • Hoewel jongeren (14-34) meerdere middelen gebruiken om informatie in te winnen (zoals websites van retailers of telefonisch), blijft ook 49% van deze groep hiervoor de winkels bezoeken;
  • De consumenten vinden het belangrijk dat de fysieke winkel die ze bezoeken niet te duur- en makkelijk bereikbaar is.
Conclusie

Bijna twee derde van de ondervraagde consumenten verwacht dat ze in 2023 hetzelfde aantal bezoeken afleggen aan de binnensteden. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat deze bezoeken een ander doel kunnen hebben dan het doen van aankopen.

Bron: ShoppingTommorrow