Uit de cijfers van de makelaarsvereniging NVM blijkt dat leegstaande winkels steeds vaker worden ingevuld met een horeca-concept.

Horeca vult steeds vaker lege plek in winkelstraat

Het aantal horecatransacties lag in 2018 maar liefst 7% hoger dan een jaar eerder. ‘Mede onder invloed van de toegenomen verkoop via internet is het aantal winkels de afgelopen jaren afgenomen, terwijl het aantal horecazaken is toegenomen’, aldus de NVM.

Horeca vult leegstaande winkels

Volgens de makelaarsvereniging wordt op de winkelmarkt steeds meer zichtbaar dat leegstaande winkels steeds vaker worden ingevuld met een horeca-concept. ‘Daarnaast is de combinatie horeca en winkels in opmars. Dit doet zich overigens met name voor in de grote steden.’ In de kleine plaatsen nam het aantal horecazaken in 2018 juist af.

‘Geen snelle oplossingen’

Onderzoeksdirecteur bij Locatus, stelde eerder tegenover Vastgoedmarkt dat er geen snelle oplossingen voor een leegbloedende winkelstraat zijn. Dit geldt volgens hem ook voor de koers richting meer horeca. ‘Daar moet echt een idee achter zitten, want uitgaven aan horeca behoren tot de eerste zaken die afvallen als het economisch minder gaat. Voor de langere termijn brengt de investering in horecapanden dus serieuze risico’s met zich mee.’

Bron: Vastgoedmarkt